Lyceum
(režim pokusného ověřování)
Profil absolventa
Lyceum připravuje žáky nejen pro terciární vzdělávání, ale i pro aktivní občanský život a profesní kariéru ve světě, který vyžaduje otevřenost, kreativitu a odpovědnost.
Vzdělávání v oboru Lyceum směřuje k tomu, aby byl absolvent schopen:
- Organizovat a plánovat vlastní učení; přebírat odpovědnost za rozvoj svého potenciálu v celoživotní perspektivě; stanovit si reálné cíle.
- Upevňovat svou fyzickou i psychickou pohodu a odolnost s využitím vhodných postupů; účinně spolupracovat s ostatními.
- Vyjadřovat a prezentovat jasně, srozumitelně a efektivně své myšlenky, pocity, potřeby a názory v ústní i písemné komunikaci v mateřském i cizím jazyce prostřednictvím symbolických, vizuálních a zvukových prostředků napříč obory a kontexty; vést respektující dialog.
- Respektovat a dodržovat zákonné pořádky a principy demokracie, hodnoty morálky a udržitelnosti v komunitním, sociálním a environmentálním kontextu.
- Plánovat, organizovat a řídit nebo se účastnit týmové práce při realizaci společensky odpovědných projektů a aktivit; uplatnit svou inovativnost, iniciativu a vytrvalost.
- Zaujímat stanovisko k současnému světovému dění na pozadí porozumění historickým, kulturním a spirituálním kontextům minulosti i přítomnosti.
- Posuzovat problémy v reálném i digitálním prostředí s využitím kritického myšlení; navrhovat, algoritmizovat a realizovat jejich řešení na základě ověřených dat a informací.
- Pracovat bezpečně s digitálními technologiemi a jejich programovým vybavením, sledovat jejich vývoj; vyhledávat, zpracovávat a kriticky hodnotit informace, komunikovat a spolupracovat v online prostředí a vytvářet digitální obsahy; nacházet rovnováhu mezi reálným a digitálním světem.
- Komplexně ovládat vybrané všeobecně vzdělávací obory/předměty, které jsou předmětem jeho zájmu a navazujícího studia v terciární sféře/dalším vzdělávání.
- Orientovat se ve vybrané odborné/profesní oblasti, která je předmětem jeho zájmu a navazujícího studia v terciární sféře/dalším vzdělávání, příp. pracovním uplatnění.
Absolvent oboru Lyceum na naší škole získá široce uplatnitelné vzdělání, které spojuje humanitní zaměření s moderními technologiemi a kompetencemi pro současný svět. Bude připraven pokračovat ve studiu na vysokých školách zaměřených na společenské vědy, ekonomii, historii, politologii, právo, psychologii, filozofii, literaturu, mediální studia či diplomacii. Díky zaměření na cizí jazyky (anglický a německý) se bude moci uplatnit i v oblastech překladu a tlumočnictví.
Charakteristika vzdělávání oboru Lyceum
Obor vzdělání Lyceum má charakter obecně odborné přípravy. Nabízí všeobecně vzdělávací základ neakademického typu s důrazem na mezioborovou orientaci a osobnostní rozvoj. Dále umožňuje žákům důkladně se vzdělávat v dalších všeobecně vzdělávacích předmětech dle vlastní volby (a nabídky školy) tak, aby se mohli připravit pro terciární a další vzdělávání. Nedílnou součástí vzdělávání je oborová orientace, která poskytuje žákům široké možnosti volby z obsahové nabídky školy a jejích partnerů (vyšších a vysokých škol, zaměstnavatelů a jiných organizací). Jejím absolvováním žáci nezískají odbornou kvalifikaci, ale lépe se zorientují v možnostech svého dalšího studia a kariéry.
Obor Lyceum na naší škole:
- Integruje témata z různých vzdělávacích okruhů a klade důraz na jejich propojení.
- Rozvíjí komplexní problematiku osobnostního rozvoje, včetně kritického myšlení a tvořivosti.
- Podporuje práci v týmu prostřednictvím projektové a tandemové výuky.
- Umožňuje hluboké studium vybraných všeobecně vzdělávacích předmětů dle zájmu žáka (např. společenské vědy, dějepis, matematika, informatika, literatura).
- Vzdělává v cizích jazycích (anglický jazyk a německý jazyk) od 1. ročníku.
- Zajišťuje odborný přesah do oblastí financí a finančních technologií v historickém a společenském kontextu.
- Podněcuje zájem o společenské a globální souvislosti prostřednictvím inovativních vzdělávacích metod.
- Připravuje žáky na zodpovědné řízení vlastního učení a rozvoj jejich potenciálu.
- Otevírá možnosti pro interdisciplinární vzdělávání a propojení humanitních a technologických oborů.
- Motivuje k aktivní účasti na dění ve společnosti.